نقشه توپوگرافی کوه دنا

نقشه توپوگرافی کوه دنا به صورت کاملا اختصاصی و با تلاش کوه‌نوردان شیراز با ترسیم و نمایش اطلاعات مکانی و راه‌های دسترسی به مناطق دنا با هدف کوه‌نوردی، طبیعت‌گردی و امداد و نجات تهیه شده است . نمونه نقشه قابل پیمایش روبرو و تصاویر زیر بخشی از این پروژه می‌باشد که شما مشاهده می‌کنید. در صورت نیاز به نسخه چاپ شده با کیفیت بالا می‌توانید از طریق دکمه زیر به صفحه سفارش این نقشه در وب‌سایت mapart.ir وارد شوید .

این نقشه با روش دیجیتایز تصاویر ماهواره‌ای و داده‌های ارتفاعی با مبنای ارتفاع از سطح آبهای آزاد تهیه شده است. همچنین موقعیت‌یابی مکان‌ها و اسامی آبادی‌ها برای این پروژه تنها به نقشه‌های موجود اکتفا نشده و انطباق داده‌ها با تصاویر ماهواره‌ای به روز شده است.

این نقشه توسط داریوش امینی – علی کازرونی و نوید کوثر تهیه و به چاپ رسیده است.

نقشه توپوگرافی کوه دنا
نقشه صعود به دنا
راهنمای نقشه دنا

درباره نقشه اجرا شده : رشته کوه دنا با دارا بودن طبیعتی زیبا ، مناظر بدیع ، فصول مختلف و چشمه‌ها و آبشارهای پراکنده در ارتفاعات و دامنه‌های آن همیشه میعادگاه کوهنوردان بوده و هست و طبیعت‌گردی نیز در دامنه‌های آن به تدریج گسترش می‌یابد . در نبود یک مرجع و راهنما برای این منطقه بر آن شدیم تا تجربیات کوهنوردان حرفه ای را بکار گرفته و داده ها و اطلاعات این نقشه را برای استفاده همگان در دسترس قرار دهیم . این تلاش در زمان ریاست هیات کوهنوردی استان فارس (آقای محمدحسین جلالی) و با حمایت و پشتکار ایشان آغاز گردید و پروژه قرار بود توسط اعضای کارگروه پژوهش هیات کوهنوردی استان فارس آقایان نویدکوثر و علی کازرونی و خودم ( داریوش امینی ) تکمیل شود ، اما سرنوشت ما را یاری نکرد ! و ریاست هیات کوهنوردی استان فارس تغییر یافت . متاسفانه تلاش‌های ما برای متقاعد کردن مسئولین هیات فارس در جهت حمایت مالی و معنوی از اجرای نقشه نتیجه‌ای در برنداشت و به رغم مشکلات پیش رو پس از چند سال این پروژه به سرانجام رسید و با هزینه شخصی نامبردگان که حاصل آن پیش روی شما می‌باشد به چاپ رسید . در این راه مشاوره و راهنمایی آقایان غلامرضا حق‌بین و حمید اخگر و محمد حسین جلالی سودمند بود و با یاری استاد بزرگوار آقای حق‌بین ایرادها و جانمایی مکان‌ها و اسامی قله‌ها اصلاح مجدد شد . همچنین از همه دوستان و کوهنوردانی که به نوعی مشوق ما بودند سپاسگذاریم .

در این پروژه داده های ارتفاعی از آخرین مدل ارتفاعی جهانی با دقت ارتفاعی 5 متر و مسطحاتی 30 متر که به شیوه prism (سه بعدی) تصویربرداری شده اند بدست آمده است . این داده ها از مدل مسطحاتی 2/5 متر به 30 متر تبدیل شده اند. این داده‌ها بر اساس ارتفاع از سطح دریاهای آزاد می باشد، بنابر این یک عدد ثابت بوده و بر خلاف ثبت انواع gps توسط سایر کو‌ه‌نوردان متغیر نمی‌باشد. تمامی راهها به صورت پایه مطابق با آخرین تصاویر ماهواره ای و راستی آزمایی منابع مختلف رستری دیجیتایز ، ترسیم ، بروز و ایجاد شده اند. رودها و مسیل ها به شکل اختصاصی و بر اساس عوارض طبیعی موجود به صورت پایه ترسیم و راستی آزمایی شده اند. همه نقاط مکانی مانند آبادی ، شهر ، مکان ، پرورش ماهی ، مرغداری ، معدن ، عشایر ، جایگاه سوخت ، پناهگاه ، سد ، دکل مخابراتی ، مزرعه و باغ ، تونل و سایر موارد طبق تصاویر ماهواره ای موقعیت آنها ایجاد شده است . اسامی آبادی و شهرها طبق تقسیمات سیاسی درج شده است. نام عوارض طبیعی مانند کوهها ، چشمه‌ها و رودخانه‌ها تا آنجا که امکان داشته با پایگاه ملی نام‌های جغرافیایی تطبیق یافته و حتی اصلاحاتی نیز انجام شده است . قله‌ها و مسیرهای صعود توسط همکارگرامی آقای علی کازرونی نقشه برداری و تصحیح شده‌اند و در این راه نیز استاد بزرگوار آقای غلامرضا حق‌بین به منظور راستی‌آزمایی و تصحیح برخی اسامی و قله ها و مسیرها ، راهنما ی ما بوده‌اند. عوارض ترسیمی این نقشه به صورت کامل و اختصاصی کارتوگرافی شده و از هیچ ماخذ و مرجعی استفاده نشده است و در حال حاضر کاملترین نقشه این منطقه محسوب میشود .

ویژگی ها : چاپ افست | کاغذ تحریر 100 گرمی | اندازه نقشه 68 سانتیمتر * 98 سانتیمتر | چاپ چهار رنگ | امکان ارایه نقشه با فرمت دیجیتال قابل بارگذاری برروی جی پی اس | امکان سفارشی سازی نقشه | مجموع مساحت تحت پوشش : 3318 کیلومترمربع | چاپ اولین نسخه زمستان 1399

این نقشه با هدف عملیات امداد و نجات ، کوهنوردی و گردشگری تهیه شده است . از آنجا که هیچ نقشه‌ای عاری از ایراد و یا اشتباهات نیست در صورت مشاهده این موارد ما را آگاه کنید .

کارتوگرافی و ترسیم و پیاده‌سازی عوارض طبیعی و مصنوعی و دیجیتایز تصاویر ماهواره‌ای توسط داریوش امینی انجام شده است. نقشه‌برداری و مسیر‌های صعود و اصلاح اسامی قله‌ها با تلاش علی کازرونی . مشاور و ناظر پروژه شرکت آبشناسان زاگرس توسط نوید کوثر .

error: Content is protected !!
Scroll to Top