ذغال بخرید جنگل بسوزانید

ذغال بخرید جنگل بسوزانید

ذغال بخرید جنگل بسوزانید !

شاید این عبارت کمی عجیب باشد اما با تقاضا برای خرید ذغال بدون اینکه خود متوجه باشید یک درخت را سوزانده‌اید! متاسفانه اشتیاق به مصرف قلیان توسط بخش اعظمی از مردم کشورمان به خصوص جوانان و نوجوانان و طبخ کباب با ذغال طبیعی مخصوصا روزهای تعطیل افزایش تقاضا برای این محصول را موجب می‌شود و سودجویان و مافیای چوب در ایران برای پاسخ به این تقاضا دست به کار می شوند تا کمر به قتل درخت دیگری ببندند. آتش‌سوزی های مکرر در جنگل‌ها یکی از نشانه‌های همین سودجویی است. ما تنها کشوری هستیم که در تمام سوپرمارکت‌ها ذغال می‌فروشیم!! و حتی فروشگاه‌هایی برای فروش اختصاصی ذغال و دخانیات داریم! و در سراسر کشور گسترش پیدا کرده‌اند. حتی ممکن است در آینده کاشت غلات جای خود را به مزارع تنباکو دهد و اصلا تعجبی ندارد، چرا که تقاضای افراطی برخی هم میهنان برای مصارف دخانی منجر به چنین فاجعه‌ای شود.

عجیب‌تر اینکه برخی از مردم هم دست در دست این سودجویان قرار داده‌اند و با شکستن تنه درختان سالم برای کباب و قلیان و … روند نابودی و تخریب را تند‌تر می‌کنند. در کوه‌های اطراف شیراز به وفور مشاهده کرده ام که تنه درختان انجیر وحشی قطوری را شکسته‌اند تا محفل خوشی خود را گرم‌تر کنند! اندکی به خود آیید و زمین سوخته‌ای را تحویل آیندگان ندهید! ضرب المثلی در دوره تحصیل در یکی از کتابها داشتیم با این مضمون : دیگران کاشتند و ما خوردیم – ما بکاریم دیگران بخورند

اما ظاهرا نسل اکنون ایران گوش شنوایی ندارد و متولیان امر هم همتی برای کنترل این موضوع ندارند . اگر فهمی از آینده بود باید برخورد جدی با راه‌اندازی فروشگاه‌های ذغال و فروش این محصول در سوپرمارکت‌ها می‌شد و قطعا کاهش تقاضا موثرترین راه برای بقای جنگل است. در دوره پهلوی به یاد ندارم که این چنین و به این گستردگی در همه فروشگاههای خواروبار ذغال فروخته بشود! تعداد معدودی ذغال فروشی آنهم در مناطق بافت قدیم و یا محلات پایین دست شهر بود اما حالا حتی در برترین منطقه شهری و به اصطلاح محلات ثروتمند‌نشین هم ذغال در فروشگاه‌ها خواهید یافت .

Facebook
Twitter
LinkedIn
Pinterest
error: Content is protected !!
Scroll to Top